سفارش تبلیغ
صبا ویژن

برنارد کوشنر : یکی از استادان من امام موسی صدر بود

برنارد کوشنر

"امام موسی صدر استاد من بود." این سخن برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه، در مصاحبه اختصاصی با روزنامه اعتماد مورخ 23/1/88 است. کوشنر در قسمتی از پاسخ خود به سوال سردبیر اعتماد درباره روابط غرب با ایران افزود: "...من با ایرانیان بدون پیش شرط مذاکره و ملاقات می‌کنم ولی پیشرفتی حاصل نمی‌شود. ایران یک ملت بزرگ است، ملتی است که در تاریخ فوق العاده به حساب آمده است. گهواره تمدن است و از نظر جغرافیایی بین آسیا و خاورمیانه قرار گرفته است. در آن منطقه ما بدون ایرانیان نمی‌توانیم هیچ کاری بکنیم. علاوه بر این، من آگاهم که یک بعد مهم دیگر نیز وجود دارد و آن تشیع است. من از معدود غربی‌هایی هستم که از 35 سال پیش دوستان شیعه داشته‌ام. یکی از استادان من امام موسی صدر بود. این بعدی است که من می‌شناسم و آن را حس می‌کنم. من تفاوت شیعیان و سنیان را می‌دانم. ایران هم یک تمدن باستانی است، هم یک کشور بزرگ شیعه و هم کشور بزرگی که در مرکز قرار گرفته است. پس هیچ دلیلی وجود ندارد که در حرکت عمومی شرکت نکند. برعکس، من هوادار گفت وگو با آنها هستم. ..."
چندی پیش از این هنگامی که معمر قذافی به فرانسه رفته بود و کوشنر حاضر به ملاقات با او نشد، هنگامی که مقابل دوربین شبکه دوم تلویزیون فرانسه نشست، در آن برنامه زنده از دوستی خود با امام موسی صدر سخن گفت و افزود: «موسی صدر را می شناختم و بسیار او را دوست داشتم.» وزیر خارجه فرانسه در واکنش به سفر معمر قذافی، رهبر لیبی به پاریس، به انتقاد از قذافی و سوابق تیره وی پرداخت. وی در بخشی از اظهارات خود به مساله ناپدید شدن امام موسی صدر لیبی اشاره کرد و گفت: "علاوه بر این موارد (سوابق تیره قذافی) نکات دیگری هم هست؛ از جمله ناپدید شدن امام موسی صدر، امام شیعی لبنان و ایرانی الاصلی که من او را خوب می شناختم و همواره او را دوست داشتم."
برنار کوشنر در مصاحبه دیگری در همان هنگام که با خبرگزاری فرانسه درباره سفر معمر قذافی به کشورش داشت، گفت: من "زندانیان و مفقودین" به ویژه ربوده شدن "دوست عزیز" موسس جنبش امل لبنان، امام موسی صدر که 28 سال پیش طی دیداری ازلیبی ربوده شد را فراموش نمی کنم.
وزیر خارجه 70 ساله فرانسه در سال 1971 میلادی سازمان پزشکان بدون مرز را بنیان نهاد و بر اثر اختلاف با رئیس آن، سازمان دیگری به نام پزشکان دنیا را راه اندازی کرد در همان زمانها بود که وی به بیروت هم سفر کرده بود و در دیداری که با امام موسی صدر، رئیس مجلس اعلای شیعیان لبنان، داشت به شدت تحت تاثیر او قرار گرفت.
تاکیدات چند باره وزیر خارجه فرانسه موضع گیریهایی را در پی داشته. نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، در نامه‌ای به کوشنر از مواضع او درانتقاد از سفر قذافی به فرانسه و انتقادات تند نسبت به او تشکر کرد. درنامه بری به وزیر خارجه فرانسه آمده بود: "پس از سلام، دستان شما را می فشارم و همنوایی خود را با شما بر ضد سفر دیکتاتور ، معمر قذافی، به فرانسه اعلام می کنم. از شما و از موضع گیری شما درباره مسئله امام موسی صدر و دو همراه ایشان تشکر می کنم؛ آنان که به دعوت رسمی به لیبی رفتند و درآنجا و از سوی قذافی ربوده شدند. دعوتی که سالها پیش انجام شد. یکبار دیگر شاهد موضعی فراموش نشدنی هستیم . نبیه بری"
اظهارات نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان، و برنار کوشنر، وزیر خارجه فرانسه، درباره ربودن امام موسی صدر، واکنش تند و عصبانیت وزیر امور خارجه لیبی را در پی داشت. عبدالرحمن شلقم در کنفرانس مطبوعاتی با عصبانیت به اظهارت کوشنر و ملاقات نکردن مسئول دیپلماسی فرانسه با معمر قذافی، پاسخ داده بود.

منبع : imamsadr.ir


» نظر