سفارش تبلیغ
صبا ویژن

تاریخ قدس

بیت المقدس مرکز کشور فلسطین است . کتاب های تاریخی نام های متعددی برای این شهر ذکر کرده اند. یکی از این نام ها «اورشلیم» می باشد. « اور» به معنای شهر است . صفت «شلیم » به معنای مقدس ، صلح و آرامش است که به آن اضافه شده است،بدین ترتیب« اورشلیم» یا «یروشالیم» به معنی شهرمقدس و شهر سلامت و صلح می باشد. تاریخ نویسان آورده اند که حضرت داوود (ع) به فرمان خداوند اقدام به بنای بیت المقدس کرد. بعد از وفات حضرت داود(ع) ،حضرت سلیمان (ع) بنا به وصیت پدر تصمیم گرفت خانه ی مقدس را تجدید بنا کند.

بعد از فراهم شدن مصالح، حضرت سلیمان بنای خانه را آغاز نمود و بعد از اتمام کار ، تمام موقوفات پدر را به داخل خانه ی خدا برد و طلا و نقره و سایر آلات و ادوات را که برای خانه ی خدا به هدیه آورده بودند در خزاین جای داد.از میان شاهان ایران ،اولین بار کوروش پادشاه هخامنشی دستور داد بنای بیت المقدس مجدداً بازسازی گردد .او برای عملی شدن این مقصود با صدور فرمانی ، اسیران بابل را آزاد کرد و از همه ی آن ها خواست تا برای تجدید بنای خانه ی خدا به اورشلیم بروند. در سال دوم سلطنت داریوش دوم ،پادشاه فارس،دوباره بنای ساختمان شروع گردید.

 آسایش و آبادانی اورشلیم تا پایان سلطنت داریوش سوم یا «دارا» ادامه داشت اما با حمله ی اسکندر مقدونی در سال 332 ق.م به ایران ،سـوریه ، فنیـقیه و مصر اوضاع،تغییریافت.وی از یهودیان سرزمین بنی اسراییل و سایر ساکنان آن خواست که تسلیم او شوندو در امور نظامی به او کمک نمایند ،اما ساکنان فلسطین درخواست او را نپذیرفتند لذا اسکندر خشمگین به سمت اورشلیم حرکت کرد و بزرگـان یـهود چون پایـداری را بیـهوده می دیدند شهر را تسلیم کردند. با مرگ اسکندر در سـال 322 ق . م جــانشـیـنان او مجال یافتند تا به غارت و ویرانی بپردازند و درعصر جانشینان بطلمیوس اول، قدس رو به ویرانی گذاشت و دیوارهای آن فرو ریخت و این ویرانی تا تسلط رومیان ادامه داشت .

در سال 63 ق.م . «پمپیوس»،سردار رومی به بیت المقدس حمله کرد و شهر را ویران نمود و تعداد زیادی یهودی را کشت و فلسطین را به تصرف خود درآورد.سپس امپراطور «تیتوس»، شهر را از نو به شکل شهر های رومی بنا کرد و از آن تاریخ تا 50 سال اخیر یعنی نزدیک به دوهزارسال ، یهود با بیت المقدس هیچ ارتباطی نداشته است. در زمان خسرو پرویز جنگ میان ایران و امپراطوری روم شرقی بالا گرفت و در سال 614م. سپاهیان ایران پس ازبیست روز محاصره بیت المقدس را تصرف کردندو صلیبی  که به عقیده مسیحیان ، عیسی (ع) را با آن مصلوب ساختند، به غنیمت گرفتند زیرا خسرو با این کار می خواست بر دنیای مسیحیت نفوذ داشته باشد. در زمان جانشینان خسروپرویز ، اورشلیم دوباره به دست مسیحیان افتاد و تا زمان  دومی ، در دست مسیحیان باقی ماند.

قدس

در زمان سلطنت  عمر  فتوحاتی نصیب مسلمانان گردید؛ از جمله این فـتوحات :ایران، مصر،شـام و بـیـت المـقـدس بـود. در ایـن مـیـان فــتـح بیت المقدس در سال 15 هجری اتفاق افتاد.بیت المقدس، در اندیشه ی اسلامی از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است.اولاً نخستین قبله ی مسلمانان بود،ثانیاًسرزمین اِسرا و محل معراج پیامبر اسلام (ص)بود،ثالثاً پس از مکه و مدینه، سومین شهر مقدس مسلمانان بود. قبل از فتح بیت المقدس ، جنگ های خونین زیادی میان مسلمانان و رومیان روی داد. دریکی ازاین جنگ ها،« ابوعبیده جراح » یکی از اصحاب پیامبر (ص) در محلی به نام «اجنادین»، نزدیک بیت المقدس،سپاه روم را شکست داد اما شهر قدس تسلیم نشد،لذا ابوعبیده شهر را مدت زیادی محاصره کرد تا این که سرانجام کمبود غذا و شیوع بیماری و مشکلات دیگر مردم شهر را وادار به مصالحه نمود. مردم شهر قدس، حاضر به مصالحه با عمربن خطاب شدند .

انتفاضه

عمر  باهمه ساکنان  به اسقف مسیحیان «سوفروینوس» بسیار محبت کرد و در همان موقع صلح نامه و قراردادی منعقد کرد که به« امان نامه ی عُـمر » معروف است .در این امان نامه یهودیان از سکونت دربیت المقدس منع شـدنـد و سـایـر ساکنـان با پـرداخـت جزیه می توانستند علاوه بر انجام امورات دینی خود درآرامش به زندگی خود بپردازند.پس از آن فلسطین و بیت المقدس طبق این امان نامه به تصرف مسلمانان درآمد . باری ، یهود قریب به هفتصد سال قبل از فتح قدس توسط مسلمانان از بیت المقدس دور بـودنـد. حال با احتــسـاب این سـنوات می توان گفت که بیشتر از 2000 سال یهود با قدس هیچ ارتباطی نداشته است و با ایـن سابـقه ی تـاریخی مـعلوم نیـست کـه آن ها براساس چه دلیل محکم و مستندی ، سرزمین فلسطین و بیت المقدس رامُـلک حقیقی خود می دانند؟!.

 (به امید روزی که قدس شریف دوباره به آغوش اسلام بازگردد)


» نظر